تیم هابل (Hubble) و گایا (Gaia) در حال سنجش و ثبت دقیق حرکت سه بعدی ستارگان هستند.

ستاره شناسان موسسه نجوم کاپتین (Kapteyn) و رصدخانه لیدت (Leiden) که هر دو در هلند قرار دارند، از اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل ناسا / ای اس ای و تلسکوپ گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا جهت سنجش حرکت ستاره ها در کهکشان کوتوله مجسمه ساز (Sculptor Dwarf) استفاده می کنند. این کهکشان یک کهکشان ماهواره ای است که حول مدار کهکشان راه شیری در گردش است و ۳۰۰۰۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

با تلفیق اطلاعات بدست آمده از این دو ماموریت موفقیت آمیز آژانس فضایی اروپا که به فاصله ۱۲ سال از یکدیگر بوده، اکنون دانشمندان می توانند حرکات دقیق سه بعدی ستاره های کهکشان کوتوله مجسمه ساز (Sculptor Dwarf) را مورد سنجش قرار دهند. این اولین بار است که کهکشانی با این میزان دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد، البته به غیر از کهکشان راه شیری که بارها و بارها با دقت بسیار مورد سنجش قرار گرفته است.

دیوید ماساری، نویسنده ارشد این تحقیق، این دقت را اینگونه توصیف می کند “ما با این میزان دقت می توانیم حرکت سالانه یک ستاره را که سایز آن کمتر از اندازه ای است که ماه از زمین دیده می شود، مورد سنجش قرار دهیم. این میزان دقت تنها بموجب تفکیک پذیری و دقت بالای این دو تلسکوپ امکانپذیر است. همچنین این تحقیق بدون وقفه زمانی طولانی مدت بین ارسال اطلاعات این دو تلسکوپ میسر نمی شد. این وقفه زمانی باعث شد تعیین حرکت ستارگان آسانتر گردد.

کهکشان کوتوله مجسمه ساز (Sculptor Dwarf) یک کهکشان اسفروئیدی کوچک است که توسط تاریک ترین ماده های کهکشانی جهان احاطه شده و همین مسئله بررسی خواص این ماده تاریک را آسان می سازد. بخصوص که درک چگونگی پخش شدن این ماده تاریک در این کهکشان به ستاره شناسان این امکان را می دهد که میزان صحت این مدل کهشکانی تازه پذیرفته شده را مورد سنجش قرار دهند. با این وجود این ماده تاریک را نمی توان بطور مستقیم مورد بررسی قرار دارد.

آمینا هلمی، یکی از نویسندگان این مقاله، عنوان داشته “ارزیابی چگونگی حرکت اشیا در این ماده تاریک یکی از بهترین روشها جهت کشف وجود آن است. در مورد این کهکشان اسفروئیدی منظور از اشیا، ستارگان هستند.”

از طریق اطلاعات جمع آوری شده در مورد حرکت سه بعدی ستارگان کهکشان کوتوله مجسمه ساز (Sculptor Dwarf) می توان جرم کلی این کهکشان را که شامل ماده تاریک منتشر شده در آن نیز می باشد مورد سنجش قرار داد. نتایج جدید بدست آمده نشان می دهد که ستارگان کهکشان کوتوله مجسمه ساز (Sculptor Dwarf) ترجیحا حول مدارهای شعاعی ممتد آن حرکت می کنند. این مسئله دال بر این است که ماده تاریک به جای اینکه در سطح این کهکشان بطور یکسان منتشر شود به سمت مرکز آن گرایش دارد. این یافته ها با توجه به پیچیدگی جمعیت ستارگان موجود در این کهکشان با این مدل کهکشانی و آنچه که ما اخیرا در مورد ماده تاریک بدان پی برده ایم، تطابق دارد.

این تیم تحقیقاتی همچنین خط سیر دقیق این کهکشان را که حول مدار کهکشان راه شیری قرار دارد، مشخص کرده اند. این تحقیقات نشان می دهد که این کهکشان در مداری بسیار ممتد که طول آن از آنچه که تصور می شد، بیشتر است، در حال حرکت است. در حال حاضر این کهکشان در نزدیکترین نقطه ممکن به کهکشان راه شیری قرار دارد. اما طول مدار آن حدود ۷۲۵۰۰۰ سال نوری می باشد.

منبع : spacetelescope