غبارستاره ‏‏ای باستانی درباره نخستین ستاره ‏ها توضیح می دهد .

بیشتر اجسام دور همیشه توسط ALMA مشاهده شده اند

وقتی‏که کیهان تنها چهار درصد از عصر حاضر بود ستاره‏ شناسان برای کشف یک توده عظیم غبارستاره ‏ای درخشان که در کهشان دیده شده از ALMA استفاده کرد‏ند. این کهکشان در مدت کوتاهی بعد از شکل‏گیری مشاهده شد که در دوردست‏ترین کهکشان در گردوغبار کشف شده است. این رصد همچنین دوردست‏ترین نمایان سازی اکسیژن در کیهان را نشان می‏دهد. این نتایج جدید با نام تجاری جدید بینش ‏هایی در رابطه با تولد و انفجار مرگ‏ ومیر خیلی از ستاره ‏های نخستین را ارائه کرده است.

تیم بین‏ المللی ستاره ‏شناسان به رهبری نیکولاس لاپورته از دانشگاه کالج لندن آرایه میلیمتر بزرگ/ زیرمجموعه میلیمتر آتاکاما (ALMA) برای مشاهده A2744_YD4 به‏کاربرده بودند، جوانترین و دوردست‏ترین کهکشان را همیشه با ALMA دیده شده است. آن‏ها شگفت ‏زده شدند دریافتند که این کهکشان جوان دارای گردوغبار فراوانی بین ستاره ‏ای است . این گردو غبار ناشی از مرگ نسل قبلی ستارگان شکل گرفته است. مشاهدات با استفاده از ابزار X-shooter در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO نتایج فاصله بسیار زیاد تا A2744_YD4 را تایید کردند. کهکشان ما به نظرمی‏رسد در دوره زمانی که اولین ستاره ‏ها و کهکشان شکل گرفته بودند کیهان تنها ۶۰۰ میلیون ساله بود. نیکولا لاپورته می‏گوید: نه تنها A2744_YD4 دوردست‏ترین کهکشان دیده شده توسط AlMA تاکنون بوده است، بلکه کشف گردوغبار زیاد نشان می‏دهد که ابرنواخترهای اولیه باید قبلاً این کهکشان را آلوده کرده باشند. گردوغبار کیهان عمدتاً از سیلیکون، کربن و آلومینیوم در میان دانه ‏های کوچکتر از یک سانتی‏متر ترکیب شده است. عناصر شیمیایی در این دانه ‏ها درون ستاره‏ ها قرارگرفته ‏اند و وقتی‏که ستاره ‏ها می‏ میرند در حیرت‏ آورترین انفجارهای ابرنواختر سرنوشت نهایی ‏‏شان زندگی در مدت زمان کوتاه است که سرانجام در سراسر کیهان پراکنده می‏شوند. امروزه این گردوغبار فراوان است ویک نشانه‏ از موانع ساختن در شکل‏ گیری ستارگان سیارات و ملکول‏های پیچیده است، اما در کیهان اولیه  قبل از نسل اول ستارگان از بین رفته  کمیاب بود.

مشاهدات گردوغبار کهکشان A2744_YD4 به دلیل اینکه این کهکشان در پشت یک خوشه بزرگ کهکشان به نام Abell 2744 قرارداشت امکان‏پذیر بودند. به دلیل یک پدیده به نام لنزهای (عدسی) گرانشی، خوشه همچون یک “تلسکوپ” کیهانی غول پیکر عمل کرد تا دوردست‏ترین کهکشان A2744_YD4 را در حدود ۱٫۸ برابر بزرگتر کند این اجازه را به تیم داد تا کیهان اولیه خیلی دور را با دقت نگاه کنند. مشاهدات ALMA همچنین پرتو تابان اکسایش یونیزه را از A2744_YD4  کشف کرد. این دوردست‏ترین است از این‏رو قدیمی ‏ترین کشف را می‏توان اکسیژن کیهان نام برد که نتیجه برتر دیگر ALMA از سال ۲۰۱۶ است. تشخیص گردوغبار در نخستین کیهان اطلاعات جدیدی را در مورد اولین ابرنواختر منفجر شده زمانی که اولین ستاره ‏های داغ کیهان را در نور پوشاند را ارائه داد. تعیین زمان‏بندی از این “سپیده دم کیهانی” یکی از گراندهای مقدس نجوم مدرن است و می‏تواند به صورت غیرمستقیم از طریق مطالعه گردوغبار بین ستاره ‏ای اولیه بررسی شود. تیم ستاره ‏شناسی برآورد کرده است که A2744_YD4 دارای مقداری گردوغبار معادل ۶ میلیون برابر جرم خورشیدمان است در حالی‏که مجموع توده ستاره ‏وارهای کهکشان- جرم تمام ستارگان کهکشان- ۲ بیلیون برابر از جرم خورشیدمان بود. تیم همچنین میزان شکل‏گیری ستاره را A2744_YD4 اندازه ‏گیری کرد و دریافت که ستاره ‏ها در هر سال به میزان ۲۰ جرم خورشید شکل می‏گیرند که با یک حجم خورشیدی در هر سال در راه شیری مقایسه می‏شود. ریچاردز الیس (ESO و دانشگاه کالج لندن) با همکاری نویسنده این مطالعه بیان کرده است که ” این میزان برای چنین کهکشان دورافتاده‏ ای غیرمعمول نیست، اما در مورد اینکه چطور گردوغبار به سرعت در A2744_YD4 شکل می‏گیرند توضیح داده اند. به طورقابل ملاحظه ‏ای زمان مورد نیاز تنها حدود ۲۰۰ میلیون سال است پس ما شاهد این کهکشان در مدت زمان کوتاهی پس از تشکیل آن هستیم.” این بدین معنی است که شکل‏ گیری ستاره قابل توجهی حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل از دوره ‏ای که کهکشان دیده شده باشد، آغازشده است. برای کمک به مطالعه دوره ‏ای که هنوز مورد بررسی قرارنگرفته است این یک فرصت مهم برای ALMA می‏باشد. خورشید ما، سیاره‏ ما و وجودمان ۱۳ بیلیون سال بعد از اولین ستاره ‏ها ساخته شده است. با مطالعه شکل‏ گیری آن‏ها، زندگی و مرگ ما در حال بررسی مبدامان هستیم. الیس می‏گوید: “با ALMA چشم انداز مشاهدات دقیق‏تر و گسترده ‏تری از کهکشان‏های مشابه در زمان‏های اولیه بسیار امیدوارکننده است.” لاپورته نتیجه می‏گیرد:” اندازه‏ گیری‏های بیشتر از این نوع چشم‏ انداز محرک را برای ردیابی تشکیل ستاره ‏های اولیه و ایجاد عناصر شیمیایی سنگین‏تر حتی بیشتر به کیهان اولیه را پیشنهاد داد.

منبع : www.eso.org