کهکشان هولمبرگ ۴

این مجموعه پر از ستاره در واقع یک کهکشان نامنظم کوتوله ای است که به نام هولمبرگ IX شناخته می شود. این مجموعه نزدیک به لبه بیرونی M81، یک کهکشان مارپیچی بزرگ در دب اکبر قرار دارد. این عکس در اوایل سال ۲۰۰۶ با دوربین پیشرفته هابل برای انجام برخی مطالعات گرفته شد. هولمبرگ IX نوعی کهکشان به اسم ماژلانی(Magellanic) است، زیرا اندازه و بی نظمی آن در ساختار شبیه به سحابی کوچک ماژلان (Magellanic)، همسایه ای در مسیر راه شیری خود ما است. هولمبرگ IX اولین بار توسط ستاره شناس اهل سیدنی ون دن برگ در سال ۱۹۵۹ کشف شد و به عنوان DDO 66 فهرست بندی شد. زمانی به عنوان ” هولمبرگ IX ” نامگذاری شد که در دهه های بعد در بررسی کهکشان ها توسط اریک هولمبرگ مورد بحث قرار گرفت. این احتمال وجود دارد که کهکشان کوتوله ای در نتیجه ی اثر متقابل بین M81 و کهکشان M82 در همسایگی  اش ایجاد شده باشد.

از بیش از ۲۰،۰۰۰ ستاره که می تواند در این تصویر هابل مشاهده شود، فقط حدود ۱۰٪ ستاره های قدیمی با سن میلیاردها سال به چشم می آیند. به نظر می رسد که بقیه ستاره ها جوان هستند که سن آنها تنها ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون سال است. با توجه به وضوح پیشرفته دوربین در این تصویر، ستاره شناسان اشاره کرده اند که ستاره های قدیمی و جوان دارای توزیع کیهانی متمایزی هستند که ممکن است مربوط به منشا آنها باشد.

شبیه سازی ها پیش بینی می کنند که M81، M82، و NGC 3077 با یکدیگر مسیر نزدیکی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال پیش داشته اند. این برخورد نزدیک ممکن است باعث شکل گیری ستاره جدیدتر شده باشد که در هولمبرگ IX پدیدارشده است.

حالت آبی مایل به سفید در فضای اطراف M81 و هولمبرگ IX ، شکل جدید ستاره ای است که باعث تعامل گرانشی بین دو کهکشان می شود. تعداد زیادی کهکشان کم حجم وجود دارد که ستارگان را در فضای مجاور تشکیل می دهند. در حالی که هیچ یک از این ها به  اندازه ی هولمبرگ IX  تحت تسلط ستاره های جوان نیستند، که البته ممکن است به یک خانواده مرتبط باشند. با کشف اینکه چگونه هولمبرگ IX شکل گرفت، دانشمندان امیدوارند نقش آن را به عنوان بخش های سازنده ی کهکشان های بزرگ دریابند.

منبع : spacetelescope.org