ستاره قرمز غول پیکر،نمایی شگفت آور از آینده خورشید مارا به نمایش می گذارد !!

تیمی از اختر شناسان به رهبری دانشگاه چالمرز برای اولین بار موفق به مشاهده جزییات مربوط به سطح یک ستاره کهنسال با جرمی مشابه خورشید شدند. تصاویر آلما نشان می دهد که این ستاره ای غول پیکر است و قطر آن دو برابر سایز مدار زمین در اطراف خورشید می باشد. اما جو این ستاره تحت تاثیر تلاطم امواج قدرتمند و غیر منتظره قرار گرفته است. این تحقیق در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ در وبسایت نجوم طبیعت منتشر شد.

گروهی از اختر شناسان به رهبری ووتر ولمینگز از دانشگاه فناوری چالمرز از تلسکوپ آلما (آرایه میلیمتری بزرگ یا چند میلیمتری آتاکاما) جهت مشاهده دقیق تر ستاره ای با همان جرم آغازین خورشید، استفاده کردند. در این تصاویر برای اولین بار جزییات مربوط به سطح صورت فلکی غول پیکر سرخ رنگ دبلیو هیدرا (W Hydrae) که در فاصله ۳۲۰ سال نوری با صورت فلکی هیدرا، مار آبی (Hydrae) قرار دارد، قابل مشاهده است.

دبلیو هیدرا نمونه ای از ستاره های AGB (شاخه مجانبی غول پیکر) می باشد. چنین ستاره هایی سرد و روشن و کهن سال هستند که جرم خود را در اثر وزش بادهای اختری از دست داده اند. نام این ستارگان از موقعیت آنها در نمودار هرتسپرونگ راسل (Hertzsprung-Russell) گرفته شده است، که ستارگان را براساس درجه روشنایی و دمای آنها طبقه بندی می کند. ووتر ولمینگز عنوان داشت “برای ما مهم است که نه تنها اجرامی که شبیه غول های سرخ رنگ بنظر می رسند، بلکه چگونگی تغییر و زایش آنها با عناصری که تشکیل دهنده حیات هستند، را مورد بررسی قرار دهیم. ما با استفاده از موج گیرهای آلما با بالا ترین حالت رزولوشن می توانیم مشاهدات دقیق تری از این ستاره های مهیج و دوست داشتنی بعمل آوریم.”

ستاره هایی همانند خورشید میلیاردها سال است که در حال تکامل می باشند. هنگامیکه آنها به سن کهنسالی برسند، متورم شده و بزرگتر و سردتر می گردند و جرم خود را در اثر وزش بادهای اختری از دست می دهند. این ستاره ها عناصر حائز اهمیتی همچون کربن و نیتروژن را تولید می کنند. هنگامیکه آنها به مرحله غول سرخ برسند، این عناصر در فضا منتشر شده و جهت زایش متعاقب ستاره های جدید مورد استفاده قرار می گیرند.

آلما تصاویری با نمای بسیار نزدیک از سطح یک غول سرخ که جرمی شبیه به خورشید دارد، گرفته است. در تصاویر واضح پیشین جزییات مربوط به ستاره های ابر غول پیکر سرخ رنگ بسیار عظیم تر مانند بتلجیوس (Betelgeuse) و آنتارس (Antares) قابل مشاهده است.

این مشاهدات دانشمندان را نیز شگفت زده کرده است. حضور غیرمنتظره یک نقطه متراکم و روشن گواه این مسئله است که بطور شگفت آوری این ستاره در لایه فوقانی سطح خود دارای گازهای پر حرارتی می باشد: یک کروموسفر (chromosphere).

تئو کاوری، اختر شناس دانشگاه چالمرز، و اعضای این تیم عنوان داشتند “بررسی های ما از این نقطه روشن حاکی از آن است که امواج متلاطم قدرتمندی در جو این ستاره وجود دارد که دمای آن نسبت به آنچه توسط مدلهای تئوریکی فعلی در مورد ستاره های AGB پیش بینی شده، بسیار بیشتر است.”

احتمال دیگری وجود دارد که کمتر شگفت آور بنظر می رسد و آن این است که این ستاره در هنگام این مشاهدات تحت تاثیر فروزش شدید و ناگهانی واقع شده است.

در حال حاضر دانشمندان با استفاده از آلما و سایر ابزار در حال مشاهدات بیشتر می باشند تا بهتر بتوانند جو شگفتی آور دبلیو هیدرا (W Hydrea) را دریابند. الویر دی بک، یکی دیگر از اختر شناسان دانشگاه چالمرز چنین اظهار می دارد ” مشاهداتی همچون آنچه با آلما در حالت رزولوشن بالا صورت گرفته، چالش برانگیز اما مفید فایده هستند.”

الویر عنوان داشت “نگاه کردن به تصویر ما از دبلیو هیدرا (W Hydrea) و مقایسه سایز آن با مدار زمین شگفتی آفرین است. بدن ما از موادی تشکیل شده که در ستارگانی همچون این ستاره ایجاد می شود. به همین دلیل ما از چالش با چیزیکه به ما در خصوص ریشه ها و آینده مان صحبت بمیان می آورد، بسیار هیجان زده ایم.”

منبع :sciencedaily