هابل، سیاره سیاه را مشاهده می­کند

ستاره­ شناسان کشف کرده اند سیاره­ ی فراخورشیدی WASP-12b که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، تقریبا هیچ نوری را منعکس نمی­کند و این باعث می­شود اساسا سیاه قیری به نظر برسد. این کشف، زوایای جدیدی از ترکیب اتمسفر سیاره را روشن می­کند و همچنین فرضیه ­های پیشین را درباره اتمسفر WASP-12b رد می­کند. نتایج، کاملا برخلاف مشاهدات انجام گرفته از یک سیاره­ ی فراخورشیدی دیگر با اندازه­ ی مشابه است.

با استفاده از طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی (STIS) در تلسکوپ فضایی NASA/ESA هابل، یک تیم بین المللی به رهبری ستاره­ شناسان دانشگاه مک گیل، کانادا و دانشگاه اکستر بریتانیا، مقدار بازتاب نور ( توان بازتاب )توسط سیاره فراخورشیدی WASP-12b را به منظور شناسایی بیشتر ترکیب اتمسفر آن، اندازه­ گیری کرده ­اند [۱].

تیلور بل نویسنده، دانشجوی کارشناسی ارشد اخترشناسی دانشگاه مک گیل که وابسته به موسسه تحقیقات بر روی سیارات فرا خورشیدی است، نتایج این تحقیقات را شگفت­ انگیز توصیف کرد: “توان بازتاب اندازه گیری شده WASP-12b نهایتا ۰٫۰۶۴ است. این یک مقدار ناچیز است و باعث می­شود سیاره از آسفالت تازه هم تیره ­تر باشد! این باعث می شود بازتابندگی WASP-12b دو برابر کمتر از ماه ما باشد که دارای توان بازتاب ۰٫۱۲ [۲] است. ” بل می ­افزاید: “توان بازتاب کم نشان می­دهد ما هنوز باید چیزهای زیادی درباره ­ی WASP-12b و دیگر سیارات فراخورشیدی مشابه یاد بگیریم.”

WASP-12b از ۱۴۰۰ سال نوری پیش، به دور ستاره ­­ی خورشید مانند WASP-12A می­چرخد و از زمان کشف آن در سال ۲۰۰۸، یکی از سیارات فراخورشیدی بوده که بررسی­های زیادی روی آن انجام شده است (opo1354، opo1015، opo1436، heic1524). WASP-12b با شعاع تقریبا دو برابر مشتری و سالی که به اندازه­ ی یک روز زمینی طول می­کشد، به عنوان یک مشتری داغ رده ­بندی شده است. از آنجایی که به ستاره ­ی مادر خود بسیار نزدیک است، کشش گرانشی ستاره، WASP-12b را به شکل تخم­ مرغی درآورده است و دمای طول روز سطح آن را به ۲۶۰۰ درجه سانتیگراد افزایش داده است.

درجه حرارت بالا نیز محتمل­ترین توضیح برای توان بازتاب کم WASP-12b است. بل توضیح می­دهد: “مشتری­های داغ دیگری وجود دارند که به طور قابل ملاحظه­ ای سیاه دیده می­شوند، اما بسیار خنک­تر از WASP-12b هستند. پیشنهاد شده است که در این سیارات، چیزهایی مانند ابرها و فلزات قلیایی دلیل جذب نور هستند، اما در مورد WASP-12b این موارد وجود ندارند و این سیاره به طور باور نکردنی داغ است.

سمت طول روز WASP-12b به قدری داغ است که ابری نمی­تواند شکل بگیرد و فلزات قلیایی یونیزه می­شوند. حتی به اندازه ­ای داغ که برای شکستن مولکول­های هیدروژن را به هیدروژن اتمی کافی است که باعث می­شود اتمسفر سیاره بیشتر از اینکه شبیه یک اتمسفر سیاره­ای باشد شبیه اتمسفر یک ستاره­ی کم جرم باشد. این باعث توان بازتاب پایین سیاره­ی فراخورشیدی می­شود.

برای اندازه­گیری توان بازتاب WASP-12b، دانشمندان این سیاره­ی فراخورشیدی را در اکتبر سال ۲۰۱۶ در طی یک گرفتگی، هنگامیکه سیاره نزدیک به وضعیت فاز کامل بود و از پشت ستاره­ی میزبان خود عبور کرد، مشاهده کردند. این بهترین روش برای تعیین توان بازتاب یک سیاره­ی فراخورشیدی است، زیرا میزان نور منعکس شده را مستقیما اندازه­گیری می­کند. با این حال، این تکنیک به دقتی ده برابر بیشتر از مشاهدات گذر سنتی نیاز دارد. دانشمندان با استفاده از طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی هابل توانستند توان بازتاب WASP-12b را در چندین طول موج مختلف اندازه­گیری کنند.

نیکولای نیکولوف (دانشگاه اکستر، انگلستان)، یکی از نویسندگان این مقاله، توضیح می­دهد: “پس از اندازه­ گیری توان بازتاب، آن را با طرحهای طیفی مدل­های اتمسفری قبلا پیشنهاد شده WASP-12b مقایسه کردیم. دریافتیم که داده ­ها با هیچ یک دو مدل اخیرا ارائه شده مطابقت ندارند.” [۳]. داده­های جدید نشان می­دهند که اتمسفر WASP-12b از هیدروژن اتمی و هلیوم تشکیل شده است.

WASP-12b  دومین سیاره ­ای است که اندازه ­گیری­های توان بازتاب به لحاظ طیفی محو شده دارد، اولین سیاره HD 189733b است که یکی دیگر از مشتری­های داغ است. توسط بل و تیم او به کمک اطلاعاتی که جمع­ آوری کردند، توانستند تعیین کنند این سیاره، نور بیشتری را در سمت انتهای آبی یا قرمز طیف منعکس می­کند. در حالی که نتایج HD 189733b نشان می­دهد که سیاره فراخورشیدی یک رنگ آبی عمیق دارد (heic1312)، WASP-12b در هر هیچ طول موجی، نوری منعکس نمی­کند. اما WASP-12b به علت دمای بالای خود، نور منتشر می­کند، به طوری که رنگ قرمزی شبیه به یک فلز داغ تابان دارد.

بل می­گوید: “این واقعیت که دو سیاره ­ی فراخورشیدی اول با توان بازتاب طیفی اندازه­ گیری شده، تفاوت­های قابل توجهی را نشان می­دهند، اهمیت این گونه مشاهدات طیفی و تنوع گسترده­ای را در میان مشتری­های داغ نشان می­دهد.”

منبع : spacetelescope